fredag den 26. november 2010

- 46h modellen -

Projektet + krav:
Vi startede projektet med at få udleveret vores case, som handlede om det nye isbjørneanlæg i Zoo. Ud fra dette, skulle vi lave en hjemmeside, som omhandlede anlægget, og hvordan man kunne gøre mere opmærksom på byggeprojektet som er under konstruktion.


Idé generering + processer:
Vi startede vores projekt ved at sætte os ned og lave en brainstorm. Her fandt vi ud af at vi gerne ville besøge Zoo for at være 100 % sikre på, at Zoo ramte den rigtige målgruppe, og om vi faktisk ville bruge samme målgruppe som dem. Da vi havde fundet ud af hvilken målgruppe, som Zoo henvendte sig til, satte vi os atter ned, for at finde ud af hvilket design som målgruppen ville blive draget af.
Efter vores lille møde skabte vi hver især et moodboard, som vi gik ud for at teste, hvorefter vi slog nogle af delene sammen, og derved opnåede det vi ønskede, nemlig en følelse af klimaforandringer og det nye byggeprojekt.

Da vi var færdige med vores undersøgelse omkring vores moodboards, konstruerede vi vores endelige præsentations moodboard, så vi kunne være helt sikre på, hvilke design og farver vi ville implementere på vores hjemmeside.

Ud fra alt dette gik vi i gang med vores design proces: Vi startede med at lave en masse skitser ud fra moodboardet, hvor vi startede med noget meget traditionelt, som var meget lig Zoo’s egen hjemmeside. Vi fandt dog hurtigt ud af vi gerne ville ændre siden til vores helt eget design men stadig et design hvor man ikke var i tvivl om hvem afsender er. Herefter begyndte vi på vores grid-design og afsluttede vores mock-ups.

Processer (implementering af fag):

Visualisering

Designmæssigt har vi lagt vægt på at hjemmesiden skulle kunne sættes i forbindelse med Zoos egen hjemmeside, men samtidig kunne stå for sig selv. Det har vi gjort ved at genbruge menuen og placering af Zoos logo, størrelse på header mv. På forsiden ser man at titlerne på knapper er ens i font og størrelse og at de alle er placeret i et opdelt, men stadig sammenhængende, billede. På undersiderne er der fokuseret på en vis form for kontinuitet, hvor der er et billede der fungerer som en slags præsentation af sidens indhold, sammen med en kort indledende tekst.

Interaktion

I kodningen har vi brugt en del div tags. Vi har sørget for lave en god SEO, vha metatags, både keywords og discription. Vi har både h1 og h2 tags, og en søgerobot der tillader google at få alle informationer, undtagen stylesheet, og MSN der får alle informationer undtaget billeder og stylesheet.

Vi har også lavet et sitemap hvor vi beder robotten om at finde information en gang om året.

Kommunikation

I kommunikationen til vores målgruppe har vi valgt at fokuserer på forældrene, da det er dem der søger informationer om hvor familieturen skal gå hen næste gang. De vil også kunne bruge siden sammen med deres børn, da der er mange billeder og teksten er letlæselig og informativ uden at blive kedelig. Siden vil derfor også kunne bruges af større børn der skal finde information om isbjørne og klima i forbindelse med en skole opgave i de mindre klasser.

Vi har gjort brug af bollemodellen for at få et overblik over vores kommunikation i forhold til opgave, design og målgruppe, da alle disse ting hænger sammen. Den har også været god til at at give os et overblik over hvor langt vi er kommet efterhånden i forløbet og til at få fastlagt formål/premis og hvilken effekt vi ønskede.

Virksomhed

Vi har brugt 46h-modellen til at få styr på vores arbejdsprocess og har sat det ind i et uge- og dag skema for at skabe et bedre overblik i en såkaldt WBS. Vi har formået at overholde vores plan ret godt, vi har endda været lidt foran. Vi lagde også vægt på at bruge den første uge på research, både på nettet, via interviews og ude i felten hos Zoologisk Have. Den uge gav os en masse information at arbejde med og gav os et godt overblik over hvordan vores målgruppe og koncept skulle udforme sig


Kodning, prototype og test: (evaluering)
Efter design processen begyndte vi ligeså stille at kode vores hjemmeside, men havde nogle få ændringer undervejs, med farver, belysning, billeder og tekst, hvilket vi ændrede mange gange før vi var tilfredse, inden at vi lagde hjemmesiden op på nettet til den endelige feedback.

Dagen efter havde vi ca. fået 10 meldinger om vores hjemmeside. Flere af de interviewede vidste ikke hvad siden handlede om med det samme så vi tog konsekvensen og rettede knappen så den var mere informativ. Derudover følte nogle også at vores tekst var meget misvisende, eller simpelthen forkortet så meget, at teksten ikke gav den store mening. Andre steder var noget af teksten meget gentagende så dette fik vi selvfølgelig også rettet. Samme dag havde vi vores anden vejleder møde med Henrik, som følte sig irriteret af at skulle scrolle op og ned på siderne, og måske også følte lidt at de store billeder på vores underside var lidt spild af plads.

Efter havde diskuteret vores feedback fra Henrik, valgte vi ikke at gøre noget med billederne, da de andre der testede siden ikke kommenterede det.

For at gøre manøvreringen nemmere tilføjede vi et link i footeren til forsiden. Teksten valgte vi at lave mere informerende og rettede vores misvisende fejl. Derudover slettede vi også de steder vi gentog os selv alt for meget.
Alt i alt fik vi en rigtig god feedback for selve vores hjemmeside, og alle vi havde spurgt kunne virkelig godt lide vores design, og vores informerende store billeder, så dette valgte vi at beholde.


Det endelige resultat:
I det endelige resultat sluttede vi således af med den idé at beholde designet, ændre knappen”Den Arktiske Ring”, lave en ”Til forsiden” knap i bunden af siderne og rette tekst på de forskellige sider.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar